V melónovom cukre

Richard Brautigan

Kultové dielo moderného amerického spisovateľa. Poetický i krutý surreálny svet mestečka jaZMAR a jeho obyvateľov, v mimoriadnom výtvarnom spracovaní Daniely Olejníkovej, ktoré bolo ocenené Plaketou na Bienále ilustrácii 2013 v Bratislave, aj cenou za grafiku v súťaži Najkrajnejšie knihy Slovenska 2011.

Kultová a najslávnejšia Brautiganova kniha. Čitateľ, strhnutý vírom udalostí v JaZMARE, kde má slnko každý deň inú farbu, je prizvaný k interpretácii všemožných hádaniek ukrytých v knihe. Sú to záhady naložené v extrakte z hravosti, krutosti a nehy. Sýty, až opojný text má svoj protiklad v brutalite deja.

Brautigan napísal tento svoj klenot v roku 1968 a až s odstupom času vidíme, ako vizionársky si pri tom počínal. Surreálny jazyk sveta z melónového cukru si pri preklade vyžaduje tvorivú hravosť a osobitú invenciu, čo sa geniálne podarilo Danielovi Hevierovi.

Kniha má na Slovensku nevídaný grafický koncept a výtvarné spracovanie Daniely Olejníkovej, kde nie len jednotlivé ilustrácie, ale každá strana knihy a každé jednotlivé slovo má atribút výtvarného diela. Brautiganov text tak nadobúda úplne nové, svieže a mimoriadne súčasné rozmery.


Brautiganov text je nádherný. Jeho obrazy pripomínajú insitné plátna colníka Rousseaua: hýria farbami, mŕtvi sa dívajú a nie je to desivé, tigre jedia rodičov a pritom ich synovi pomáhajú s domácou úlohou, nad krajinou plnou riek sa týči akvadukt, z vody všetko pozoruje Majestátny starý pstruh.

— Juraj Kušnierik, .týždeň

Richard Brautigan (1935 — 1984)

Richard Brautigan bol americký spisovateľ, ktorý býva zaraďovaný buď do postmoderny alebo k beatnikom. V mladosti mu diagnostikovali paranoidnú schizofréniu a prešiel si šokovú terapiu, čo ho veľmi ovplyvnilo. Jeho zvláštne ľahký prozaický štýl perfektne vystihuje kultúrny náboj prítomný v San Franciscu koncom šesťdesiatych a začiatkom sedemdesiatych ... Viac.

Daniel Hevier (1955)

Slovenský spisovateľ, redaktor, performer a prekladateľ. Daniel Hevier (1955) vyrastal v učiteľskej rodine. Už počas vysokoškolského štúdia začal pracovať ako redaktor literárnej redakcie Slovenského rozhlasu v Bratislave. V rokoch 1982 - 1989 pôsobil ako profesionálny spisovateľ v slobodnom povolaní. V ... Viac.

Daniela Olejníková (1986)

Jedna z najvýraznejších osobností súčasnej slovenskej knižnej ilustrácie. Štúdium na Vysokej Škole Výtvarných umení v Bratislave ukončila v roku 2011 a dokončila niekoľko ilustračných projektov: Miro Čársky - O Basetovi, ktorý neznášal mľaskanie (ASIL o.z.), trilógia Martina Vopěnku Spiace mesto, Spiaca spravodlivosť ... Viac.

Palo a Janka Bálik

Janka a Palo Bálik s nami rozbiehali naše vydavateľstvo ako grafici a dizajnéri, vymysleli a vytvorili pre Artforum viacero obálok a vizuálov kníh. Mnohé boli ocenené v súťaži Najkrajšia kniha Slovenska. Palo Bálik (1977) typograf, grafický dizajnér a vedúci Laboratória typografie Katedry vizuálnej komunikácie Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Vo voľnom čase sa venuje organizovaniu výstav, prednáškok a publicistike v oblasti vizuálnej ... Viac.