Piata loď

Monika Kompaníková

Hra na rodinu, ktorá navždy zmení životy detí. Príbeh detí, ktoré sa na ulici cítia bezpečnejšie, ako doma. Špeciálna edícia jedného z najúspešnejších slovenských románov posledných rokov, ktorý sa stal predlohou rovnomenného celovečerného filmu režisérky Ivety Grófovej.

Krehká výpoveď o svete dospelých videnom očami detí, rovnako však aj drsný obraz pohľadu dospelých na detský svet.

Jarka prežíva svoje detstvo v nestabilnom rodinnom ženskom trojuholníku spolu s matkou Luciou a starou mamou Irenou. Svoju mamu nesmie volať mama a svoju starú matku babka. Žije na ulici a v byte plnom podozrelých návštev a večierkov. Hľadá lásku medzi Luciiným nezáujmom a depresiami a nezdá sa jej zvláštne, keď sa nešťastnou náhodou sama na krátku chvíľu stane matkou dvom batoľatám.

Román Piata loď získal v roku 2011 najprestížnejšie slovenské literárne ocenenie Anasoft litera, bol preložený do nemčiny, češtiny, poľštiny, bulharčiny, arabčiny, maďarčiny, v Chorvátsku vyšiel v sérii tridsiatich súčasných európskych románov, pripravuje sa rumunské vydanie.

Na motívy románu Piata loď a ďalších poviedok Moniky Kompaníkovej vzniklo niekoľko študentských scenárov na VŠMU a FAMU, krátky animovaný film, monodráma Rosy Pokornej, monodráma Slávy Daubnerovej, či divadelné predstavenie divadla Slúchadlo.

Nové vydanie románu Piata loď vychádza s hudobným bonusom v podobe filmového soundtracku s titulnou piesňou k filmu PIATA LOĎ, Kde sa slzy berú od Katarzie na CD aj na stiahnutie. Originálny soundtrack Mateja Hlaváča s podtitulom „túto hudbu môžeš počúvať z viacerých strán“ vytvára jedinečné spojenie medzi filmom a knihou.
Atmosféra skladieb súvisí s jednotlivými scénami z filmu rovnako ako s pasážami pôvodného textu knihy Moniky Kompaníkovej. Tieto pasáže čitateľ ľahko identifikuje, keďže skladby soundtracku sa volajú podľa strán knihy: Piata, Tridsiatapiata, Sedemdesiataprvá a pod. Tieto konkrétne „hudobné“ strany sú namiesto klasických číslic označené slovom – názvom skladby.
Hoci nie je zvykom, aby bol filmový soundtrack zverejnený ešte pred uvedením filmu v kinách, hudba k Piatej lodi je výnimkou. Existuje na pomedzí knihy a filmu ako samostatné umelecké dielo, ktoré komunikuje viacerými smermi – k poslucháčom, k čitateľom aj k divákom.

Monika Kompaníková (1979)

Autorka románu Piata loď, ktorý získal cenu Anasoft litera, novely Biele miesta a zbierky poviedok Miesto pre samotu, autorka textu detskej knihy Hlbokomorské rozprávky. Jej najnovší román má názov Na sútoku. Monika Kompaníková vyštudovala maľbu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, debutovala zbierkou poviedok s názvom Miesto pre samotu, za ktorú získala Cenu Ivana Kraska za debut, novela Biele miesta bola nominovaná na cenu Anasoft litera ... Viac.

Martin Mistrík (1982)

Slovenský grafický dizajnér, špecializuje sa na knižný dizajn, editoriál a vizuálne identity kultúrnych podujatí a firiem. Absolvoval grafický dizajn na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v ateliéri Pala Chomu. Inšpiráciu čerpal aj na študijných pobytoch vo Fínsku (TAIK, Helsinki) a v Slovinsku (ALU, Ljubljana). Vystupuje pod značkou ZELENÁ LÚKA. Špecializuje ... Viac.